Employer branding, direct search i candidate experience – jak polski świat HR używa social media?

Zespół Konsultantów Rynku Pracy Lee Hecht Harrison DBM

89% polskich rekruterów zatrudniło pracownika przy pomocy social media, a już 44% korzysta z mediów społecznościowych w swojej codziennej pracy. Dla 84% to użyteczne narzędzie do kontaktu z kandydatami, w dodatku znacznie ułatwiające działania typu direct search. Ponad 40% organizacji ma opracowane lub jest w trakcie tworzenia zbioru wytycznych i procedur dotyczących obecności pracowników w mediach społecznościowych

Raport „Media społecznościowe w rekrutacji – edycja druga” to analiza wyników przeprowadzonych w 2016 roku badań oraz podsumowanie najważniejszych trendów na rynku rekrutacyjnym. Raport zawiera porównania do poprzedniej edycji badania LHH DBM Polska. Dodatkowo został on poszerzony o dane jakościowe, które pozyskane zostały z polskiego rynku od współpracujących pracowników działów personalnych i agencji rekrutacyjnych przez Konsultantów Rynku Pracy LHH DBM.

Blisko 80% pracowników działu HR używa mediów społecznościowych do wyszukiwania i kandydatów (direct search), a 30% realizuje poprzez ten kanał kampanie employer brandingowe. Polscy rekruterzy, prawie dwukrotnie częściej niż zagraniczni koledzy, wykorzystują Facebook w celu poszukiwania nowych pracowników.[1] Zdecydowanie rzadziej korzystają ze Twitter-a, Glassdoor, ale również Instagrama, blogów, YouTube etc. Natomiast, bez względu na lokalizację, rekruterzy są zgodni w ocenie LinkedIn, jako najskuteczniejszego portalu społecznościowego w ich pracy. Ponad 60% pracodawców ma profile na portalach LinkedIn i Facebook, 40% korzysta z GoldenLine i Pracuj.pl, a 20% aktywnie działa na Twitterze.

Tegoroczny raport potwierdza, że działania polskich rekruterów w mediach społecznościowych stają się skuteczniejsze i coraz częściej wychodzą poza przestrzeń biznesową. Według badań 8 na 10 rekrutujących, zatrudniło kandydata wykorzystując w procesie poszukiwań social media.

Wyniki badań pokazują, że granice pomiędzy działami są coraz płynniejsze, a sami rekruterzy mają coraz szerszy zakres specjalizacji i muszą być coraz bardziej kreatywni i elastyczni, łącząc ze sobą rolę rekrutera, psychologa, ale także marketingowca. 70% firm powierza działania związane z employer brandingiem zespołom HR.

Raport pokazuje, że media społecznościowe są kanałem, który daje podobne prawa wszystkim użytkownikom i podobnie jak rekruterzy weryfikują kandydatów nie tylko na LinkedIn i GoldenLine, tak samo kandydaci mogą coraz chętniej odwiedzać prywatne profile osób, które zapraszają je do projektu. Z tego powodu ważne by w dbałości o wizerunku firmy, rekruterzy nie zapomnieli oni o własnym personal brandingu. 40% firm zdając sobie sprawę z wagi tego kanału ma opracowane lub jest w trakcie tworzenia zbioru wytycznych i procedur dotyczących obecności pracowników w mediach społecznościowych.

 „Wymagający rynek pracownika, duża konkurencja i presja czasu sprawiają, że dotychczasowe wykorzystanie portali społecznościowych nie wystarcza i nie może ograniczać się jedynie do publikacji ofert – które według rekruterów dalej pozostają najefektywniejszym źródłem pozyskiwania kandydatów – i direct searchu. Firmy muszą na bieżąco śledzić pojawiające się trendy i być tam, gdzie ich potencjalni pracownicy, czyli często po prostu klienci. Okazuje się, że to w dziale HR umiejscowione są role osób zajmujących się employer brandingiem, a czasami również wizerunkiem organizacji w social media.” - Magdalena Tyburcy, Senior Job Market Consultant LHH DBM Polska.

Badania Lee Hecht Harrison DBM „Media społecznościowe w rekrutacji” przeprowadzono w 2016 roku na grupie 301 pracowników działów personalnych i agencji rekrutacyjnych. Chcesz otrzymać raport? Napisz do nas: jd@dbm.pl

Jeśli jesteś zainteresowany tematyką wykorzystywania social media w świecie HR zapraszamy także do obejrzenia nagrań z prowadzonych przez nas webinarów:   

1.Czy i do czego rekruterom przydają się media społecznościowe?

 

https://vimeo.com/213197525/0fa3a0e713

 

2.Kiedy LinkedIn nie wystarcza, czyli prywatne portale w biznesowym środowisku.

 

https://vimeo.com/214075772/72df1716cb

 

3.Miejsce social media w przyszłości HR, czyli o Big Data, Candidate Experience etc.

 

https://vimeo.com/214997355

 

[1]  Lee Hecht Harrison, 2016, Unraveling the Mysteries of a Job Search: Hiring Managers Share Pitfalls and Opportunities When Applying for a Job, http://www.lhh.com/ideas-insights/research/news/unraveling-the-mysteries-of-a-job-search/, dane z dnia 20.12.2016

Podobają Ci się nasze artykuły?

Zapisz się do newslettera!

Najciekawsze teksty dostaniesz jako pierwszy

Zapisz się

Następny Artykuł
Wysokość odprawy pieniężnej przy zwolnieniach grupowych

Ostatnie artykuły