Masz nową świetną ofertę pracy w Twojej firmie. Gdzieś jest idealna osoba na to stanowisko. Co, jeśli nie dowie się o tym, bo po prostu nie szuka nowej pracy…?
Efektywne dotarcie do takiego kandydata może być podobne do nurkowania w głębokiej wodzie. Trzeba odpowiednio się przygotować, wiedzieć, gdzie się udać, i być gotowym na trudne warunki; ale za to korzyści mogą być naprawdę wyjątkowe.
Według raportu LHH The Secret Workforce (kliknij i pobierz!) zaskakująco dużo pracowników zadowolonych z aktualnie zajmowanego stanowiska byłoby zainteresowanych nowym pracodawcą. Przeglądanie ofert pracy jest częstym pomysłem na spędzanie wolnego czasu u połowy zatrudnionych, szczególnie, jeśli pracują w jednym miejscu przynajmniej dwa lata. Prawie 17% respondentów opisanego w raporcie Secret Workforce badania zgodziło się ze stwierdzeniem, że bycie na bieżąco z ofertami pracy nie jest spowodowane niezadowoleniem z obecnej pracy, tylko normalną praktyką profesjonalisty.
To oznacza, że dużo potencjalnych kandydatów może być gotowych do rozważenia Twojej propozycji, nawet jeśli nie podejmują intensywnych aktywności na rzecz nowej posady.
1. Nie przeocz własnych ludzi podczas rekrutacji
Czy masz świadomość potencjału Twoich ludzi?
Sprawdzaj to regularnie i twórz indywidualne plany rozwoju. Pozwolą Ci one na wyzwolenie tego, co być może już masz pod ręką w firmie. To także świetne narzędzie retencyjne. Możliwości rozwojowe są bardzo cenione przez pracowników.
2. Nie bój się odległości
Praca zdalna i hybrydowa znacząco poszerza pulę potencjalnych kandydatów. A jeśli potrzebujesz, żeby pracowali w biurze, zastanów się jak pomóc kandydatom w relokacji.Choć jest to życiowe wyzwanie, wiele osób poważnie rozważyłoby przeprowadzkę w celu podjęcia dobrej pracy.
3. Nie utrudniaj
Wielokrotne wypełnianie identycznych kwestionariuszy odstraszy nawet najbardziej zdeterminowaną osobę. Odpowiadanie na te same pytania na kolejnych rozmowach kwalifikacyjnych jest równie zniechęcające. Nie możesz pozwolić sobie na robienie złego wrażenia już na etapie rekrutacji. Usprawnij i przyspiesz proces rekrutacyjny pracowników, lub zaangażuj zewnętrznego partnera, który zrobi to za Ciebie.
4. Nie pomijaj ważnych informacji
Szczere informowanie o godzinach pracy, pracy hybrydowej i ścieżkach kariery jest oczywiste. Równie oczywiste, szczególnie dla pokolenia Z, staje się otwarte komunikowanie pensji.
Podzielanie wartości, jakimi kieruje się organizacja też nie jest bez znaczenia. Nie chodzi tylko o działania ekologiczne czy równościowe – nie zapominaj o opowiedzeniu potencjalnej nowej osobie o Waszym stylu pracy i podejściu do integracji pracowników.
5. Nie przedłużaj
Więcej niż jedna rozmowa kwalifikacyjna jest dziś standardem – jednak wiele osób frustruje taki wieloetapowy proces rekrutacyjny. Oczywiście nikt nie chce nieudanej rekrutacji, stąd pokusa, aby każdą osobę analizować długo i szczegółowo.
Staraj się dać kandydatowi odpowiedź nie później niż tydzień po rozmowie. Upewnij się, że jakaś informacja zwrotna trafi do osoby, z którą przeprowadziłeś wywiad.
Reorganizacja Twojej procedury rekrutacyjnej pozwoli Ci podjąć właściwą decyzję po nie więcej niż dwóch rozmowach. Unikniesz dzięki temu nie tylko irytacji kandydata, ale także utraty tej osoby na rzecz konkurencji. Pasywny kandydat mógł zostać ‘pobudzony’ Twoją ofertą i wysłać CV również do innych firm. Jeśli otrzyma podobne oferty pracy, ale Ty będziesz się ociągać, to możesz nie wzmocnić zespołu pożądaną osobą.