Czy Przedstawiciel Medyczny to handlowiec jak każdy inny? Perspektywa rekrutera

Kategorie:
Newsletter
Bądź z nami na bieżąco

Wymagania stawiane Przedstawicielom Medycznym oczywiście różnią się w zależności od firmy oraz produktu. Dyplom lekarza lub farmaceuty jednak nie jest obowiązkowy, aby taka osoba z sukcesem wsparła sprzedaż leku lub medycznego wyrobu. O ile Przedstawiciel Medyczny nie musi posiadać wykształcenia medycznego, natomiast musi mieć wysokie zdolności komunikacyjne oraz umiejętność nawiązywania długofalowych relacji. Oczywiście Przedstawiciel Medyczny musi posiadać wiedzę produktową, dlatego w okresie wdrożeniowym przechodzi przez proces szkoleniowy. Dzięki temu może być dla lekarza cennym źródłem wiedzy, którą lekarz musiałby czerpać z innych źródeł w czasie poza przyjmowaniem pacjentów.

Przedstawiciel Medyczny jest więc bardziej tradycyjnie rozumianym “handlowcem” niż naukowcem czy medykiem.

Czy wiesz, że może działać w aż pięciu różnych obszarach?

  • Przedstawiciel Medyczny odpowiadający za przychodnie publiczne – przedstawiciel ukierunkowany handlowo na placówki i lekarzy Podstawowej Opieki Zdrowotnej (POZ). Wyzwaniem na tym stanowisku jest zorganizowanie spotkania z lekarzem, ponieważ poza pacjentami umówionymi na wizyty lekarz ten przyjmuje często również pacjentów w stanach nagłych.
  • Przedstawiciel Medyczny odpowiadający za przychodnie prywatne – zaletą tego stanowiska jest na pewno dostępność lekarzy – większa, niż w systemie publicznym.
  • Przedstawiciel Medyczny odpowiadający za szpitale – na tym stanowisku bardzo ważna jest umiejętność nawiązywania długofalowych relacji z lekarzami na danym oddziale. Najczęściej przychodząc do dyżurki lekarskiej masz okazję od razu zaprezentować ofertę również innym lekarzom dostępnym w dyżurce.
  • Przedstawiciel Medyczny odpowiadający za apteki – osoba na tym stanowisku powinna być odpowiednio rozeznana w rynku zdrowia w swoim regionie. Apteki chętniej podpisują współpracę z firmami, kiedy wiedzą, że pobliscy lekarze w placówkach medycznych znają zastosowanie prezentowanego leku i mają pacjentów, którym ten lek może być dedykowany.
  • Przedstawiciel Medyczny odpowiadający za hurtownie – w tym przypadku Przedstawiciel odwiedza hurtownie, więc musi posiadać wiedzę na temat okolicznych aptek potencjalnie zainteresowanych współpracą z daną hurtownią.
  • Przedstawiciel Medyczny pracujący zdalnie – coraz częściej występujące stanowisko, głównie swoje zastosowanie znalazło w okresie pandemii. W tym czasie spotkania były zakazane, więc należało ograniczać spotkania do wideokonferencji/rozmów telefonicznych. Początki takiego działania miały już miejsce 10 lat temu, natomiast możliwości ograniczała najczęściej bariera pokoleniowa. Aktualnie ta forma jest bardzo pozytywnie odbierana przez środowisko lekarskie i wręcz bardziej preferowana. Stacjonarny Przedstawiciel w 1 dniu roboczym jest w stanie przeprowadzić maksymalnie 5 wizyt, natomiast zdalny nawet 2 razy więcej.

Te obszary są bardzo różnorodne, mają jednak ważny punkt wspólny. We wszystkich kluczowe jest zrozumienie relacji i zależności w drodze produktu z hurtowni do apteki lub szpitala i roli lekarza w tym procesie.

W LHH Recruitment Solutions zajmuję się rekrutacjami handlowymi i chcę podzielić się doświadczeniami oraz wiedzą w obszarze stanowisk związanych z branżą farmaceutyczną. Jeśli interesuje Cię taka tematyka to już niedługo spodziewaj się kolejnych informacji branżowych  oraz ofert pracy LHH Recruitment Solutions!