Do 2020 roku najlepszym sposobem na budowanie i rozwijanie kontaktów było regularne uczestnictwo w wydarzeniach networkingowych. W czasach covidowych raczej nikt nie rozważa udziału w jakichkolwiek śniadaniach networkingowych. Co nie znaczy, że networking stał się mniej ważny. Wręcz przeciwnie, pandemia pokazała nam, że jest ciągle bardzo potrzebny, zmieniają się tylko narzędzia i sposób działania. Istnieje wiele technik i metod, których możemy użyć, aby dbać i pielęgnować relacje w wirtualnym świecie.
Rozwój oraz powszechność mediów społecznościowych zmieniły podejście do nawiązywania i budowania znajomości w życiu zawodowym. Nasze sieci kontaktów sięgają obecnie dalej i szerzej niż kiedykolwiek wcześniej. Umożliwiają nam wirtualne łączenie się z innymi ludźmi, których nie spotkaliśmy osobiście, ale z którymi potencjalnie mamy możliwość zbudowania relacji zawodowych.
Zmiana ta okazała się bardzo korzystna dla osób poszukujących pracy. Każdy kto poszukuje zatrudnienia przyzna, że nawiązywanie kontaktów i zdobywanie informacji od osób, które znają konkretną firmę, pozwala lepiej poznać potencjalnego pracodawcę, a to z kolei daje wielką przewagę nad pozostałymi kandydatami.
Powszechnie wiadomo, że referencje i polecenia są kluczowe w zdobyciu nowej pracy, jednak nie wystarczy po prostu wymienić się wizytówkami lub połączyć na LinkedIn. Aby zmaksymalizować wartość swoich kontaktów, należy proaktywnie budować, pielęgnować i utrzymywać relacje z ludźmi w danej branży.
Dużo mówi się o posiadaniu pokaźnej sieci kontaktów, ale poza wielkością, która wpływa na zasięgi, ważna jest jej efektywność oraz to, co zamierzamy z tym zrobić. Jak efektywnie wykorzystać swój profil w mediach społecznościowych?
1.Określ swój cel
Określenie celu jest przydatne nie tylko w kontekście budowania swojej sieci. Jest to niezwykle użyteczne w momencie uzupełniania informacji na swoim profilu, pozycjonowania określonych treści. Profil na LinkedIn w obecnych czasach możemy potraktować jak wizytówkę. Zastanów się, czy na swojej wizytówce chcesz pozycjonować siebie jako eksperta w danej branży, czy może chcesz promować moje usługi i szukać na nich klientów?
Odpowiedź (albo przynajmniej jej próba) na istotne, filozoficzne pytanie „Po co ja tu jestem” pomoże nam zweryfikować grupę docelową oraz treści, które chcemy pozycjonować na naszym profilu. Gdy wiesz, co jest Twoim celem, łatwiej o konkretne działania oraz ewaluację efektów. Do sprawdzania jak blisko celu jesteś, służyć mogą statystyki LinkedIn. To dzięki nim można zobaczyć, czy publikowane treści mają takie zasięgi, jakich oczekuję.
2.Słuchaj uważnie, co mówi Twoja sieć
Sieć kontaktów jest niezwykle istotna. Warto zweryfikować, kto już jest w Twojej sieci, a kogo warto dodać. Pewnie nieraz przytrafi się sytuacja, że w interesującej Cię organizacji będzie pracował ktoś ze studiów czy ktoś z byłych współpracowników. Jest to świetna okazja do odświeżenia kontaktów biznesowych, ale też prywatnych!
Dobrze uzupełniony profil oraz rozbudowana sieć kontaktów na LinkedIn mogą być bardzo efektywne. Aktualności publikowane przez Twoją sieć kontaktów, interesujące grupy i organizacje są bogate w cenne informacje. To dzięki nim masz możliwość dotrzeć do ofert pracy bezpośrednio, ale też dowiesz się o gorących tematach poruszanych w twojej sieci i będziesz na bieżąco znał kluczowe trendy, inwestycje oraz ruchy na rynku pracy.
3.Bądź ekspertem w swojej dziedzinie
Kiedy już zaczniesz być widoczny, staraj się być widoczny jeszcze bardziej. W obecności w mediach społecznościowych ważna jest także konsekwencja. Już kilkanaście minut dziennie jest w stanie wyrobić w Tobie nawyk korzystania z narzędzia. Taki nawyk okaże się przydatny w budowanie swojej marki osobistej. Content is a king – ale niech ten kontent będzie przemyślany i szczery. Jeśli publikujesz jakąś treść, która wydaje się ciekawa czy może kontrowersyjna, wyraź swoje zdanie – to pomoże zbudować zaufanie, ale też zaangażuje Twoje kontakty do ciekawej dyskusji. Dziel się wartościowymi treściami, które są lub mogą być interesujące dla Twoich odbiorców. Prezentuj przemyślenia dotyczące branży lub własnego zestawu umiejętności. Jest to niezawodny sposób, aby zaimponować i zaangażować właściwych ludzi. Świetnymi przykładami treści, które można udostępniać, są raporty branżowe, wyniki badań, jakie udało ci się znaleźć, a które twoja sieć doceni, jak również artykuły w specjalistycznych publikacjach.
4.Bądź punktem łączącym innych ludzi
W networkingu warto pamiętać o wzajemności. Nie należy tylko brać, ale trzeba też dawać. To, co wydaje się być oczywiste, jest często najtrudniejsze. Warto zdać sobie sprawę, że Ty ze swoim doświadczeniem, ze swoim networkingiem, jesteś świetnym ekspertem oraz punktem kontaktu.
Firmy korzystają z poleceń, rekomendacji. Headhunterzy również polegają w dużej mierze na wzajemnych poleceniach. Może nie jesteś idealnym kandydatem, ale możesz znać kogoś, kto ma potencjał nim być. Wsparcie w zbudowaniu relacji prawdopodobnie zmotywuje odbiorcę do przyjęcia podobnego sposobu myślenia i istnieje duża szansa, że w przyszłości będzie postępował w taki sam sposób. Poza tym naturalne jest to, że chętnie pomagamy osobom, które zachowały się życzliwie w stosunku do nas. Z dużą większą motywacją zaangażujemy się w pomoc osobie, która była życzliwa wobec nas.
5.Pamiętaj o manierach – nie bądź „duchem”
Doceniaj pomoc innych, gdy ją otrzymujesz. Pamiętaj, że warto podziękować każdemu, kto udzieli ci rekomendacji na LinkedIn lub w innych serwisach. Jeśli ktoś zaoferował Ci radę lub pomógł w nawiązania ciekawej relacji biznesowej, rozmowy lub możliwości rozwoju kariery, pamiętaj, aby dbać i wzmacniać tę relację. Dlaczego warto okazywać wdzięczność? Właśnie dlatego, że nie wszyscy to robią. Jeśli Ty to zrobisz, zostaniesz zapamiętany (chociaż na chwilę), najprawdopodobniej zostaniesz pozytywnie odebrany i być może zyskasz pole do dalszej rozmowy. Jest jeszcze drugi motywator. Nikogo chyba nie satysfakcjonuje bycie networkingowym „duchem”, który znika, gdy relacja nie jest wystarczająco korzystna. Pamiętajmy, że nigdy nie wiemy, kiedy nasze drogi się ponownie skrzyżują i czy pojawiający się znów „duch” będzie dla drugiej strony wiarygodny.
6.Bądź częścią społeczności
Obecność w mediach społecznościowych powoduje, że stajemy się częścią wirtualnej społeczności. Może to być nasza mała społeczność, czyli sieć kontaktów, ale również społeczność konkretnych grup branżowych. Osoby w Twojej branży, na podobnym stanowisku lub mające podobną wiedzę, które możesz postrzegać jako konkurentów, często znajdują się w dokładnie takiej samej sytuacji jak ty – muszą mierzyć się z tymi samymi przeszkodami i podobnie jak Ty uczą się wielu rzeczy na nowo. Nauka poprzez wymianę doświadczeń jest bardzo efektywna. Nawiązywanie relacji i tworzenie społeczności z tymi ludźmi (luźno lub poprzez prywatne grupy na platformach takich jak WhatsApp, Twitter, LinkedIn i Facebook) będzie korzystne z kilku powodów. Po pierwsze, taka społeczność jest cennym źródłem wiedzy i porad. Po drugie, każdy członek tej społeczności ma swoją własną sieć kontaktów. Takie znajomości mogą otworzyć drzwi i pozwolą Ci dotrzeć do znacznie większej liczby osób i możliwości rozwoju kariery.
Pandemia i jej skutki, jakim była między innymi utrata pracy przez znaczną liczbę ludzi pokazała, że społeczność tworząca się na LinkedIn jest dla siebie bardzo pomocna. Powstające różnego rodzaju inicjatywy, np. pogotowie HR, skupiające rekruterów i poszukujących pracy, dały obraz, że wirtualne sieci mają dużą moc, a ludzie mają w sobie duże pokłady życzliwości i chęci pomocy wirtualnej społeczności.
Opracowanie: Katarzyna Pawłowska, Talent Connector LHH Polska, na podstawie tekstu Five Steps to Maximize Networking Connections and Move Your Career Forward, LLH.com