Często procesy rekrutacyjne kojarzą się tylko z określeniem profilu stanowiska, przedstawieniem wymagań i zakresu obowiązków, a następnie oczekiwaniem na odpowiedzi od potencjalnych pracowników. Jednak, czy to wszystko, na czym powinny się skupić działania w dziedzinie rekrutacji? Zastanówmy się, czy Hiring Manager powinien jedynie określać profil stanowiska i szukać idealnych kandydatów, czy może istnieje więcej elementów, które warto uwzględnić w procesie, aby znaleźć nie tylko kandydata, ale przyszłego profesjonalistę, który w pełni wpasuje się w ducha i cele organizacji.
Nowoczesne metody rekrutacji – dlaczego są istotne?
Dołącz do webinaru i poznaj jak narzędzia diagnostyczne mogą przyspieszyć rekrutacje w Twojej firmie:
ZAPISZ SIĘ
Organizacje coraz częściej zwracają uwagę, że po zakończonym procesie rekrutacyjnym i wdrożeniu nowego pracownika „coś” jest nie tak. Z jednej strony sukces, bo udało się znaleźć osobę z doświadczeniem i kompetencjami, a z drugiej zdarza się, że nowa osoba nie czuje się dobrze w firmie. A i firma też zastanawia się, czy to jednak właściwy człowiek. I znowu podejmujemy działania rekrutacyjne, angażujemy zasoby, generujemy dodatkowy czas i koszty.
Diagnostyka w rekrutacji pomaga w zminimalizowaniu ryzyka powielenia tych samych błędów, przedstawia szczegółowe dane o dopasowaniu poszczególnych kandydatów z tzw. ,,short listy’’ oraz pozwala podjąć optymalną decyzję. Bo co ciekawe być może to jednak drugi bądź trzeci kandydat z krótkiej listy okaże się tym właściwym.
Aby skutecznie wdrożyć konkretne narzędzia diagnostyczne do procesów rekrutacyjnych, należy najpierw określić czego potrzebujemy. Firmy wskazują na potrzebę dopasowania kandydata do kultury organizacyjnej, sposobu komunikacji z innymi pracownikami, dopasowania do roli w kontekście przyszłych zmian. Same twarde umiejętności, związane z doświadczeniem na podobnym stanowisku, już nie gwarantują sukcesu.
Jakie obawy mają Hiring Managerowie w kontekście diagnostyki kandydatów?
Diagnostyka w procesach rekrutacyjnych funkcjonuje na rynku od lat. Niestety nie wszyscy uznają ją za potrzebną, a to błąd. Dlaczego jednak metody te nie są stosowane szerzej? Problemem, który wskazywany jest jako największy, jest czas niezbędny na wykonanie badań diagnostycznych. Zatrudniający obawiają się, że zastosowanie diagnostyki wydłuży proces, a może także zniechęci niektórych kandydatów to udziału.
Narzędzia diagnostyczne oparte są o wyniki wieloletnich badań uznanych uczelni i zespołów psychologów. Wdrażane są zdalnie i czas potrzebny na wykonanie odpowiednio dobranego testu nie przekracza 20 – 30 minut. A raport diagnostyczny generuje wiele ciekawych informacji o kandydatach i pomaga skutecznie oraz szybko zakończyć rekrutację z najwłaściwszą osobą.
Talent Hunter i I Speak Your Language – nowoczesna diagnostyka rekrutacyjna
Skoro największym bólem organizacji jest słabe dopasowanie kandydatów do ich kultury organizacyjnej, warto rozważyć konkretne narzędzia badające dopasowanie właśnie w tym obszarze.
Kiedy diagnostyka w procesie rekrutacji pracowników ma sens?
Diagnostyka bardzo dobrze sprawdzi się w procesie rekrutacji, szczególnie dla porównania kilku kandydatów, którzy nas interesują i są na bardzo podobnym poziomie kompetencji twardych. Odpowiednio dobrane narzędzia pozwolą na zoptymalizowanie wyboru i zminimalizują ryzyko błędu podczas selekcji kandydatów.
Dodatkowo, użycie narzędzi diagnostycznych będzie bardzo istotnym punktem procesu reskillingu i upskillingu, wewnętrznej promocji pracowników w kontekście ich ścieżki rozwojowej i awansu.
Warto mieć na uwadze dwie istotne kwestie, które stanowią wyzwanie w procesach rekrutacyjnych: długość trwania oraz nietrafione wybory. Oba te aspekty mogą znacząco wpływać na efektywność rekrutacji oraz finalne rezultaty dla firmy. Niemniej jednak, zastosowanie narzędzi diagnostycznych otwiera możliwość skutecznej redukcji tych ryzyk.
Zastosowanie narzędzi diagnostycznych w procesach rekrutacyjnych przynosi zatem korzyści zarówno pod względem skrócenia czasu trwania procesu, jak i poprawy trafności wyborów. Te narzędzia stanowią cenny atut dla firm, które dążą do efektywniejszego i bardziej precyzyjnego pozyskiwania oraz selekcji kandydatów, co w rezultacie przekłada się na lepszą jakość zatrudnienia i osiąganie strategicznych celów organizacyjnych.