Onboarding a outplacement – czy naprawdę są na przeciwległych biegunach?

Kategorie:
Newsletter
Bądź z nami na bieżąco
Onboarding a outplacement – czy naprawdę są na przeciwległych biegunach?

Czy wiesz, że według raportu Impact Instruction Group aż 33 proc. pracowników interesuje się szukaniem nowej pracy już po pół roku od zatrudnienia? Co więcej, zgodnie z analizami Wynhurst Group, aż 50 proc. nowo zatrudnionych odchodzi już po… 4 miesiącach. [1] Statystyki nie wyglądają optymistycznie, co tym bardziej zachęca do pochylenia się nad pojęciem onboardingu, który towarzyszy nam od lat 70. Dowiedz się więcej o onboardingu i jego powiązaniach z outplacementem!

Onboarding i jego skuteczność dla pracowników

Efektywny onboarding w dobrych rękach staje się świetnym narzędziem – skutecznie wpływa na aklimatyzację pracowników w nowym miejscu pracy. To nic innego, jak konkretne działania, które wprowadzają  pracownika w kluczowe aspekty charakteru i funkcjonowania organizacji. W efekcie tego nowo zatrudniona osoba szybko adaptuje się do nowego środowiska i od samego początku wspiera firmę większą wydajnością i efektywnością. Dlatego właśnie onboarding przynosi obopólne korzyści.

Solidną podstawą onboardingu jest przyjazne przekazywanie wiedzy i umiejętności przez specjalistów, które umożliwiają nowemu członkowi zespołu integrację z ludźmi w pracy i osiągnięcie wysokiej wydajności już od pierwszych dni. Co ciekawe, zgodnie z badaniami Aberdeen Group, skuteczne programy onboardingowe wpływają na wzrost produktywności nowego pracownika nawet o 62 proc. [2]

Ile trwa onboarding? Zazwyczaj około 3 miesięcy, ale są oczywiście przypadki, gdzie ten proces wydłuża się nawet do 8 miesięcy. Znaczenie tego narzędzia jest jednak nie do przecenienia – według statystyk dobry onboarding sprawia, że 91 proc. nowych pracowników chce zostać w firmie na dłużej.[3] Tak więc, onboarding to swojego rodzaju magnez, który przyciąga, zwiększa produktywność, poprawia wizerunek firmy i integruje zespół – a silne relacje wśród współpracowników to fundament dla wizerunku i efektywności przedsiębiorstwa.

Outplacement i jego znaczenie dla organizacji i HR

Zwolenienie z pracy dla wielu osób jest równoznaczne z traumą. I tutaj kołem ratunkowym staje się outplacement, czyli program wsparcia dla pracowników przechodzących przez zwolnienia lub restrukturyzację, który wspiera w znalezieniu nowego zatrudnienia. Obejmuje między innymi doradztwo zawodowe, szkolenia, wsparcie psychologiczne i pomoc w poszukiwaniu pracy – zakres działań jest naprawdę szeroki. Tak kompleksowe podejście łagodzi skutki utraty pracy, zwiększa prestiż firmy i znacznie poprawia jej wizerunek.

Zgodnie z badaniami, firmy, które wdrażają działania outplacementowe, odnotowują nawet 20 proc. wyższy zysk niż konkurencja. [4] A to między innymi za sprawą tego, że zwolnieni zostawiają bardzo pozytywne opinie o przedsiębiorstwie, a jak wiadomo, dobre opinie to jeden z największych społecznych dowodów słuszności.

W Europie Zachodniej wsparcie outplacementowe oferuje nawet ponad 70 proc. organizacji. [5] Na szczęście outplacement powoli zyskuje popularność również w Polsce, chociaż jeszcze nie możemy pochwalić się tak imponującymi statystykami.

Outplacement i onboarding – synergia programów

Chociaż na pierwszy rzut oka onboarding i outplacement są poniekąd jak ogień i woda, mają ze sobą wiele wspólnego. Przede wszystkim mają na celu dobro pracowników – w pierwszym przypadku zatrudnianych, a w drugim zwalnianych. Skupiają się na ludziach, bez których żadna firma nie mogłaby osiągnąć sukcesu.

Onboarding polega na wprowadzeniu nowego pracownika do struktury firmy, natomiast outplacement koncentruje się na wsparciu pracownika w momencie zmiany zatrudnienia. Niemniej jednak, obie te strategie mają wspólny cel – rozwój. Onboarding daje szansę na zdobycie umiejętności i integrację z kulturą organizacyjną, podczas gdy outplacement wspiera w poszukiwaniu nowych możliwości i ścieżek kariery.

Poza tym oba narzędzia są nastawione na wsparcie psychologiczne, które jest szalenie ważne niezależnie od tego, czy pracownicy są na początku kariery w nowej firmie, czy przechodzą przez proces zwolnień. Poza tym onboarding i outplacement są nastawione na budowanie pozytywnych wrażeń związanych z przedsiębiorstwem.

Dlatego łącząc ogniwa onboardingu i outplacementu, można stworzyć synergiczne podejście do rozwoju pracowniczego. To nie tylko minimalizuje negatywne skutki zmian, ale także umożliwia pracownikom kontynuowanie swojej ścieżki rozwoju, nawet w obliczu wyzwań związanych ze zmianami zawodowymi. Dlatego pojęcia onboarding i outplacement są jak yin i yang – na pozór całkowicie odmienne, a w rzeczywistości uzupełniające się w dynamicznym świecie biznesu.

Onboarding i outplacement – podsumowanie

W zakończeniu warto podkreślić, że zarówno onboarding, jak i outplacement, stanowią integralne elementy strategii personalnej każdego odpowiedzialnego pracodawcy. Procesy te pełnią kluczową rolę niezależnie od powodów odejścia pracownika z firmy – czy to w przypadku nowego zatrudnienia, czy trudnej sytuacji zwolnienia.

Onboarding, będący nieodłącznym elementem procesu rekrutacji, pozwala pracodawcy sprawnie wprowadzić nowych pracowników do systemu firmy. To nie tylko trudny czas dla nowego pracownika, ale również moment, w którym pracodawca podejmuje decyzje dotyczące efektywnego wdrożenia. Dział HR odgrywa kluczową rolę, korzystając z systemu onboardingu, aby skutecznie przygotować pracownika do nowej roli i branży.

Z kolei outplacement, działający niezależnie od przyczyn odejścia z pracy, jest pomocnym narzędziem zarówno dla pracowników, jak i pracodawcy. W trudnej sytuacji zwolnienia, system łagodnych zwolnień, oferujący usługi outplacementu, pozwala na przeprowadzenie procesu zwolnień monitorowanych efektywniej. Pracodawca, będąc odpowiedzialny za dobro swoich pracowników, świadczy kompleksowe usługi, które korzystają z procesu poszukiwania pracy, pomagając zwalnianym pracownikom sprawnie przystosować się do nowej sytuacji.

Nieustannie rozwijający się system onboardingu i outplacementu działa jak dwustronna strona medalu – z jednej strony wspiera pracodawcę w budowaniu pozytywnego wizerunku firmy i skutecznej rekrutacji, z drugiej zaś pomaga pracownikom przejść przez trudne chwile, które przecież mają miejsce zarówno podczas zatrudniania, jak i zwalniania. W rezultacie, pracodawca decydując się na świadczenie usług onboardingu i outplacementu, podejmuje decyzje korzystne dla obu stron, co sprawdzi się niezależnie od sytuacji na rynku pracy w praktycznie każdej branży.

[1] http://thewynhurstgroup.com/wp-content/uploads/2014/07/Help-New-Hires-Succeed.pdf

[2][2] https://www.shrm.org/resourcesandtools/hr-topics/talent-acquisition/pages/onboarding-key-retaining-engaging-talent.aspx

[3] https://www.shrm.org/resourcesandtools/hr-topics/talent-acquisition/pages/dont-underestimate-the-importance-of-effective-onboarding.aspx

[4] https://philpapers.org/archive/SKAECJ-2.pdf

[5] https://humancapital.coderslab.pl/62024-outplacement-w-polsce-jak-w-praktyce-wyglada-pomoc-zwalnianym-pracownikomnbsp-nbsp