Employer branding, direct search i candidate experience – jak polski świat HR używa social media?

Zespół Konsultantów Rynku Pracy Lee Hecht Harrison DBM

89% polskich rekruterów zatrudniło pracownika przy pomocy social media, a już 44% korzysta z mediów społecznościowych w swojej codziennej pracy. Dla 84% to użyteczne narzędzie do kontaktu z kandydatami, w dodatku znacznie ułatwiające działania typu direct search. Ponad 40% organizacji ma opracowane lub jest w trakcie tworzenia zbioru wytycznych i procedur dotyczących obecności pracowników w mediach społecznościowych

Raport „Media społecznościowe w rekrutacji – edycja druga” to analiza wyników przeprowadzonych w 2016 roku badań oraz podsumowanie najważniejszych trendów na rynku rekrutacyjnym. Raport zawiera porównania do poprzedniej edycji badania LHH DBM Polska. Dodatkowo został on poszerzony o dane jakościowe, które pozyskane zostały z polskiego rynku od współpracujących pracowników działów personalnych i agencji rekrutacyjnych przez Konsultantów Rynku Pracy LHH DBM.

Blisko 80% pracowników działu HR używa mediów społecznościowych do wyszukiwania i kandydatów (direct search), a 30% realizuje poprzez ten kanał kampanie employer brandingowe. Polscy rekruterzy, prawie dwukrotnie częściej niż zagraniczni koledzy, wykorzystują Facebook w celu poszukiwania nowych pracowników.[1] Zdecydowanie rzadziej korzystają ze Twitter-a, Glassdoor, ale również Instagrama, blogów, YouTube etc. Natomiast, bez względu na lokalizację, rekruterzy są zgodni w ocenie LinkedIn, jako najskuteczniejszego portalu społecznościowego w ich pracy. Ponad 60% pracodawców ma profile na portalach LinkedIn i Facebook, 40% korzysta z GoldenLine i Pracuj.pl, a 20% aktywnie działa na Twitterze.

Tegoroczny raport potwierdza, że działania polskich rekruterów w mediach społecznościowych stają się skuteczniejsze i coraz częściej wychodzą poza przestrzeń biznesową. Według badań 8 na 10 rekrutujących, zatrudniło kandydata wykorzystując w procesie poszukiwań social media.

Wyniki badań pokazują, że granice pomiędzy działami są coraz płynniejsze, a sami rekruterzy mają coraz szerszy zakres specjalizacji i muszą być coraz bardziej kreatywni i elastyczni, łącząc ze sobą rolę rekrutera, psychologa, ale także marketingowca. 70% firm powierza działania związane z employer brandingiem zespołom HR.

Raport pokazuje, że media społecznościowe są kanałem, który daje podobne prawa wszystkim użytkownikom i podobnie jak rekruterzy weryfikują kandydatów nie tylko na LinkedIn i GoldenLine, tak samo kandydaci mogą coraz chętniej odwiedzać prywatne profile osób, które zapraszają je do projektu. Z tego powodu ważne by w dbałości o wizerunku firmy, rekruterzy nie zapomnieli oni o własnym personal brandingu. 40% firm zdając sobie sprawę z wagi tego kanału ma opracowane lub jest w trakcie tworzenia zbioru wytycznych i procedur dotyczących obecności pracowników w mediach społecznościowych.

 „Wymagający rynek pracownika, duża konkurencja i presja czasu sprawiają, że dotychczasowe wykorzystanie portali społecznościowych nie wystarcza i nie może ograniczać się jedynie do publikacji ofert – które według rekruterów dalej pozostają najefektywniejszym źródłem pozyskiwania kandydatów – i direct searchu. Firmy muszą na bieżąco śledzić pojawiające się trendy i być tam, gdzie ich potencjalni pracownicy, czyli często po prostu klienci. Okazuje się, że to w dziale HR umiejscowione są role osób zajmujących się employer brandingiem, a czasami również wizerunkiem organizacji w social media.” - Magdalena Tyburcy, Senior Job Market Consultant LHH DBM Polska.

Badania Lee Hecht Harrison DBM „Media społecznościowe w rekrutacji” przeprowadzono w 2016 roku na grupie 301 pracowników działów personalnych i agencji rekrutacyjnych. Chcesz otrzymać raport? Napisz do nas: jd@dbm.pl

Jeśli jesteś zainteresowany tematyką wykorzystywania social media w świecie HR zapraszamy także do obejrzenia nagrań z prowadzonych przez nas webinarów:   

1.Czy i do czego rekruterom przydają się media społecznościowe?

 

https://vimeo.com/213197525/0fa3a0e713

 

2.Kiedy LinkedIn nie wystarcza, czyli prywatne portale w biznesowym środowisku.

 

https://vimeo.com/214075772/72df1716cb

 

3.Miejsce social media w przyszłości HR, czyli o Big Data, Candidate Experience etc.

 

https://vimeo.com/214997355

 

[1]  Lee Hecht Harrison, 2016, Unraveling the Mysteries of a Job Search: Hiring Managers Share Pitfalls and Opportunities When Applying for a Job, http://www.lhh.com/ideas-insights/research/news/unraveling-the-mysteries-of-a-job-search/, dane z dnia 20.12.2016

Podobają Ci się nasze artykuły?

Zapisz się do newslettera!

Najciekawsze teksty dostaniesz jako pierwszy

Zapisz się

Następny Artykuł
Wysokość odprawy pieniężnej przy zwolnieniach grupowych

Ostatnie artykuły

Czy praca jest dla wszystkich

„Ostatnio trafił mi się dzień załatwiania różnych spraw: urząd, trzy punkty usługowe, kilka sklepów. Czy akurat tak wyjątkowo źle trafiłam, czy obsługujący mnie mieli gorszy (fatalny!) tydzień, czy był to piątek trzynastego – nie wiem. I chyba w sumie nieważne. Jednostkowo i całościowo było to dla mnie tak męczące i przykre doświadczenie, że zaczęłam się zastanawiać, czy praca jest i powinna być dla wszystkich. Do tej pory śledząc malejące wskaźniki bezrobocia płynęłam na fali powszechnego entuzjazmu, jak to dobrze, że coraz więcej ludzi ma pracę, a coraz mniej nie. Po ostatnim moim doświadczeniu nie mam już tego optymizmu. Może tylko wmawiamy sobie, że każdy powinien pracować? Może tak byśmy chcieli, bo nie lubimy „darmozjadów”; bo lepiej, jak ludzie mają zajęcie, niż snują się bez celu po okolicy; bo przecież gdyby pracowali, nie byłoby biedy i różnych patologii… Ale może nie wszyscy ludzie nadają się do pracy? Przynajmniej do takiej, która wymaga kontaktu z drugim człowiekiem. Może tylko nam się wydaje, że szkoleniami i kursami z empatii, sprzedaży czy obsługi klienta można zmienić podejście/mentalność/zachowanie człowieka? Może są jednostki, które dla dobra społeczeństwa powinny nie pracować…? I lepiej wypłacać im stałą „pensję” (temat ten wraca zresztą zawsze przy okazji automatyzacji i perspektywy kurczącej się liczby miejsc pracy), niż próbować wbrew rozsądkowi zmusić ich do wykonywania zadań i czynności będących ponad ich siły?”
                                                                                                                                         Menedżer, firma doradcza