Jak ogarnąć firmową Wigilię czyli komentarz do świątecznych webinarów z cyklu Compact Learning

Izabela Strożek

Po naszym ostatnim webinarze na temat „oswajania” firmowej Wigilii pojawiły się pytania o odmienne kręgi kulturowe czy religijne. Innymi słowy, jak świętować w różnorodnych środowiskach. Dobrą okazją jest koniec roku kalendarzowego - oczywiście tu również możemy się zastanawiać, kto kiedy obchodzi Nowy Rok… Wówczas nie nazywajmy tego spotkania firmową Wigilią. Niezależnie od wybranej daty, możemy przyjąć, że jest to czas podsumowania całego roku i dobra okazja do spotkania się bez załatwiania spraw operacyjnych. Forma pozostaje do wyboru w zależności od tradycji w firmie i preferencji pracowników. Spotkania noworoczne mogą być bardzo różne: od siedzenia za stołem i prowadzenia niezobowiązujących rozmów do imprez zakończonych na parkiecie tanecznym. Często wręczane są drobne upominki – to nie jest miejsce na różnicowanie ludzi, lepiej przygotować to samo dla każdego.  Niezależnie od wybranej formuły warto pamiętać o kilku zasadach:

  1. Oddziel wyraźnie sprawy biznesowe od świętowania - daj się ludziom ucieszyć ze wspólnego bycia razem bez pytania o faktury, przypominania o projektach itp.
  2. Uczciwie zauważ wkład ludzi w pracę i podziękuj za ich zaangażowanie podczas całego roku. Zrób to krótko i najlepiej bez slajdów, ale naturalnie i prawdziwie. Warto podkreślić, co było szczególnie ważne w minionym roku i właśnie za to podziękować oraz życzyć wszystkim pomyślności w kolejnym roku.
  3. Zadbaj o styl - jeśli firma przechodzi przez nieco trudniejszy czas lub przeznacza więcej zysku na inwestycje, a ludzie są mniej zadowoleni z premii czy innych benefitów – zadbaj o adekwatne świętowanie, bez zbytniego przepychu.
  4. Daj czas na swobodne rozmowy. Bez napięcia, którego mamy nadmiar podczas całego roku.

I wreszcie bądź z ludźmi w tym momencie. Bez narzucania się, ale także bez dzielenia spotkania na „pokój VIP” i pozostałych uczestników. Takie praktyki można by uznać za humorystyczne, gdyby nie fakt, że wciąż się zdarzają.

A może warto rozważyć wzajemne poznawanie się - z bogactwem zwyczajów i obchodzonych uroczystości w różnych kręgach kulturowych w okolicach Nowego Roku? Co roku uhonorować inny kraj/kulturę? Zaprosić pracowników chętnych do zaangażowania się w przygotowanie takiego Świętowania…

Podobają Ci się nasze artykuły?

Zapisz się do newslettera!

Najciekawsze teksty dostaniesz jako pierwszy

Zapisz się

Następny Artykuł
Czego millenialsi mogą nas nauczyć w kwestii przywództwa?

Ostatnie artykuły

Czy praca jest dla wszystkich

„Ostatnio trafił mi się dzień załatwiania różnych spraw: urząd, trzy punkty usługowe, kilka sklepów. Czy akurat tak wyjątkowo źle trafiłam, czy obsługujący mnie mieli gorszy (fatalny!) tydzień, czy był to piątek trzynastego – nie wiem. I chyba w sumie nieważne. Jednostkowo i całościowo było to dla mnie tak męczące i przykre doświadczenie, że zaczęłam się zastanawiać, czy praca jest i powinna być dla wszystkich. Do tej pory śledząc malejące wskaźniki bezrobocia płynęłam na fali powszechnego entuzjazmu, jak to dobrze, że coraz więcej ludzi ma pracę, a coraz mniej nie. Po ostatnim moim doświadczeniu nie mam już tego optymizmu. Może tylko wmawiamy sobie, że każdy powinien pracować? Może tak byśmy chcieli, bo nie lubimy „darmozjadów”; bo lepiej, jak ludzie mają zajęcie, niż snują się bez celu po okolicy; bo przecież gdyby pracowali, nie byłoby biedy i różnych patologii… Ale może nie wszyscy ludzie nadają się do pracy? Przynajmniej do takiej, która wymaga kontaktu z drugim człowiekiem. Może tylko nam się wydaje, że szkoleniami i kursami z empatii, sprzedaży czy obsługi klienta można zmienić podejście/mentalność/zachowanie człowieka? Może są jednostki, które dla dobra społeczeństwa powinny nie pracować…? I lepiej wypłacać im stałą „pensję” (temat ten wraca zresztą zawsze przy okazji automatyzacji i perspektywy kurczącej się liczby miejsc pracy), niż próbować wbrew rozsądkowi zmusić ich do wykonywania zadań i czynności będących ponad ich siły?”
                                                                                                                                         Menedżer, firma doradcza