Jak przygotować się do rozmowy rozstaniowej on line?
Etap przygotowania jest bardzo ważny niezależnie od tego, czy mamy przeprowadzić rozmowę osobiście czy on-line. Dokumenty, które planujemy wręczyć w przypadku rozmowy osobistej i doręczyć w przypadku rozmowy on-line są takie same. W przypadku rozmowy on-line musimy natomiast przygotować się na niespodziewane scenariusze, takie jak nagłe wyłączenie się pracownika ze spotkania, brak włączonej kamery lub brak głosu, czy zalogowanie się z innego urządzenia niż firmowy komputer. Niezależnie od tego, w jakiej formie planujemy przeprowadzić spotkanie z pracownikiem, przepis kodeksu pracy jest jeden (art. 30 §3) i wskazuje, że wypowiedzenie umowy o pracę powinno nastąpić na piśmie.
Jakie podpisy na dokumentach online
Ważną informację na ten temat dostarcza art. 78 § 1 i § 2 Kodeksu Cywilnego, który stanowi, że do zachowania elektronicznej formy czynności prawnej wystarczy złożenie oświadczenia woli w postaci elektronicznej i opatrzenie go kwalifikowanym podpisem elektronicznym oraz, że oświadczenie woli złożone w formie elektronicznej jest równoważne z oświadczeniem woli złożonym w formie pisemnej. Zatem w takcie rozmowy on-line, podczas której komunikujemy pracownikowi, że chcemy się z nim rozstać, należy wysłać na firmowy adres poczty elektronicznej pracownika maila z załączonym wypowiedzeniem podpisanym podpisem kwalifikowanym. Tak samo należy postąpić, gdy pracownik niespodziewanie się wyłączy lub nas nie słyszy.
Istotna jest także data doręczenia pracownikowi wypowiedzenia umowy o pracę, bo od niej rozpoczyna się bieg terminu wypowiedzenia. Orzecznictwo sądowe wskazuje, że za datę doręczenia wypowiedzenia przesłanego mailem uznaje się datę wejścia maila na serwer pocztowy adresu mailowego pracownika. Jeśli nie ma możliwości wysłania wypowiedzenia na adres służbowy pracownika, a pracodawca zna jego prywatny adres mailowy, pracownik zaś wcześniej wyraził zgodę na kontaktowanie się z nim w sprawach zawodowych poprzez prywatny adres mailowy, można wypowiedzenie przesłać także na taki adres.
Jeżeli pracodawca przewiduje, że z dostarczaniem wypowiedzenia drogą elektroniczną mogą być problemy, może rozważyć wysłanie wypowiedzenia w formie pisemnej pocztą lub kurierem. Taki scenariusz może jednak powodować problemy, dokładając konieczność ustalenia, które wypowiedzenie zostało skutecznie doręczone jako pierwsze.
FAQ – rozwiązanie umowy o pracę przez pracodawcę lub pracownika
Czy pracodawca może podpisać z pracownikiem więcej niż jedną umowę na czas określony?
Tak – pracodawca ma możliwość zawarcia z pracownikiem maksymalnie trzech umów o pracę na czas określony. Całkowity okres zatrudnienia oparty na tego rodzaju umowach nie może przekroczyć 33 miesięcy. Po upływie tego okresu umowa o pracę na czas określony automatycznie przechodzi w umowę o pracę na czas nieokreślony.
Jak napisać wypowiedzenie umowy o pracę przez pracownika?
Wypowiedzenie umowy musi zawierać następujące elementy:
-
- Miejscowość i data: W prawym górnym rogu dokumentu.
- Dane pracownika: Imię i nazwisko pracownika, Adres zamieszkania, umieszczone po lewej stronie.
- Dane pracodawcy: Nazwa firmy, Adres siedziby, Ewentualnie numer identyfikacji podatkowej, umieszczone po prawej stronie.
- Nagłówek: Odpowiednio sformułowany, na przykład „Wypowiedzenie umowy o pracę” lub „Rozwiązanie umowy o pracę za wypowiedzeniem”.
- Informacja o rozwiązaniu umowy:
- Data zawarcia umowy,
- Numer umowy (jeśli istnieje),
- Strony, pomiędzy którymi zawarta została umowa,
- Okres wypowiedzenia.
- Podpis pracownika: Umieszczony po prawej stronie dokumentu.
- Data rozwiązania umowy i podpis osoby, która otrzymała wypowiedzenie: Umieszczone po lewej stronie.
Darmowe wzory z omówieniem prezentujące szablony wypowiedzenia umowy o pracę przez pracownika, jak i pracodawcą dostępne są w internecie
W jaki sposób pracownik może rozwiązać umowę bez wypowiedzenia?
Pracownik jest zobowiązany przekazać na piśmie informację o rozwiązaniu umowy o pracę bez wypowiedzenia, podając jednocześnie przyczynę tej decyzji. W tym kontekście nie ma znaczenia, czy pracownik posługuje się odpowiednimi przepisami lub używa ustawowych zwrotów w celu właściwego sformułowania oświadczenia o rozwiązaniu umowy o pracę bez wypowiedzenia. Istotne jest, aby pracownik dokładnie opisał podstawy rozwiązania umowy i przedstawił odpowiednie uzasadnienie tej decyzji.
Jaki jest czas trwania okresu wypowiedzenia? Jakie są okresy wypowiedzenia?
Długość okresu wypowiedzenia umowy o pracę zawartej na czas określony czy nieokreślony, zależy od stażu pracy pracownika u danego pracodawcy i prezentuje się następująco:
- 2 tygodnie, jeśli pracownik był zatrudniony krócej niż 6 miesięcy.
- 1 miesiąc, jeśli pracownik był zatrudniony co najmniej 6 miesięcy.
- 3 miesiące, jeśli pracownik był zatrudniony co najmniej 3 lata.
Natomiast okres wypowiedzenia umowy na czas próbny jest określony według poniższych kryteriów:
- 3 dni robocze, gdy umowa jest zawarta na okres krótszy niż 2 tygodnie.
- 1 tydzień, jeżeli umowa została zawarta na co najmniej 2 tygodnie.
- 2 tygodnie, w przypadku umowy zawartej na 3 miesiące.