Zwalniani potrzebują wsparcia niezależnie od koniunktury na rynku i wskaźników bezrobocia

Kategorie:
Newsletter
Bądź z nami na bieżąco
Raport Rozstaniowy blog 002

Koniunktura ekonomiczna prawie nigdy nie sprzyja usłudze outplacementu, ale też każda sytuacja na rynku może być uzasadnieniem dla jego stosowania. Od 20 lat obserwujemy, że korzystanie z outplacemen­tu to ostatecznie efekt przyjętej filozofii organizacji dotyczącej wsparcia dla odchodzących pracowników.

Podczas recesji, gdy wszyscy zwalniają, spowolnienie gospodarcze usprawiedliwia cięcia etatów, a często także zmniejsza poczucie obowiązku wspierania odchodzących pracowników. Firmy bywają też w ta­kich momentach oszczędne, ograniczając pakiety rozstaniowe do wymaganego minimum ustawowego. Natomiast w sytuacji niskiego bezrobocia, jak obecnie w Polsce, łatwo jest o uproszczenie, że osoby aktywnie poszukujące nowej pracy powinny ją relatywnie szybko znaleźć. Zwolennicy outplacementu uważają jednak, że ta usługa jest wyrazem szacunku dla pracownika i oferuje pomoc w trudnym życiowym momencie, a decyzja o skorzystaniu z niej powinna należeć do samego pracownika, a nie oceny jego sytuacji przez pracodawcę.

W rzeczywistości trudno znaleźć odzwierciedlenie sytuacji na rynku pracy w przypadkach jednostkowych. Często utrata pracy idzie w parze z innymi wyzwaniami, takimi jak problemy rodzinne, zdrowotne czy finansowe. Dla wielu zwalnianych pracowników powoływanie się na statystyki i wskaźniki bezrobocia jest postrzegane jako brak empatii lub próba uspoko­jenia sumienia. Dlatego oczekują oni, że pracodawcy wykażą zaangażowanie i zatroszczą się o los osób, które przez lata przyczyniały się do budowania pozycji firmy na rynku.

Cieszy więc fakt, że liczba organizacji, które stosują outplacement jako standardową praktykę w swoich firmach, stopniowo rośnie. Porównując do danych sprzed dwóch lat, o 2%. Na dziś już 40% ankietowanych wskazało, że outplacement jest standardem w ich firmach. W przypadku 36%, outplacement był częścią pakietu przy zwolnieniach grupowych, co oznacza wzrost o ponad 6% w porównaniu do poprzedniego badania. Wydaje się, że coraz więcej firm zdaje sobie sprawę z wagi tego wsparcia.

 

Przeczytaj artykuł do końca i zapoznaj się z całym
Raportem Rozstaniowym 2023