Zainteresowanie branży IT wspieraniem odchodzących pracowników rośnie

Kategorie:
Newsletter
Bądź z nami na bieżąco
Zainteresowanie branży IT wspieraniem odchodzących pracowników rośnie

W porównaniu do poprzednich lat w 2020-2021 obserwowaliśmy wyraźny wzrost programów outplacementowych realizowanych dla osób bezpośrednio z branży IT. We wskazanym okresie wspieraliśmy 158 osób z firm technologicznych, a ogólna liczba naszych klientów związanych z obszarem IT to 248. Stanowi to 7% wszystkich kandydatów wspieranych przez LHH w analizowanym okresie. Dla porównania, w latach 2018–2019, osoby związane z IT stanowiły niecałe 4% uczestników programów outplacementowych. Mówimy wciąż o niewielkich liczbach w porównaniu do branż takich jak farmacja czy bankowość, gdzie wsparcie outplacementowe w większości firm jest standardem polityki HR. Inna też wydaje się sytuacja osób odchodzących z IT niż z branż bardziej „klasycznych”. Często słyszymy, że ofert pracy w IT jest tak dużo, że każdy znajdzie pracę w ciągu 3 dni. W tym miejscu zderzamy się z pierwszym mitem outplacementu – że jest to usługa dla ludzi szukających pracy. Przede wszystkim jest to usługa dla osób tracących pracę i stojących przed niespodziewanym dylematem, co dalej.

Dlaczego firmy z branży IT decydują się na wsparcie outplacementowe?

1. Aby zadbać o wizerunek organizacji 

To najczęściej podawany powód związany z wprowadzeniem outplacementu jako standardu kończenia współpracy. Rozstania z pracownikiem, niezależnie czy powody były po stronie pracownika, po stronie firmy, czy po prostu wygasła umowa zwykle powodują spore perturbacje wewnątrz organizacji. Często też informacja o rozstaniu (a mówiąc kolokwialnie – informacja, że w firmie X zwalniają) szybko rozchodzi się po rynku. Nie ma znaczenia powód, ma znaczenie fakt, że w danej firmie zwolniono pracownika. Rolą konsultanta outplacementowego na pierwszym etapie programu jest „wystudzenie” emocji oraz pokazanie konsekwencji (dla pracownika) podgrzewania atmosfery związanej ze zwolnieniem. Sam fakt, że firma oferuje wsparcie outplacementowe bardzo przydaje się we wszelkich komunikatach zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych. Dobrze odbierana jest informacja, że firma zrobiła wszystko, co możliwe, aby zabezpieczyć przyszłość odchodzącego pracownika.

2. Aby zabezpieczyć możliwość powrotu pracownika 

Ten punkt w innych branżach pojawia się zdecydowanie niżej w hierarchii ważności. W IT, branży nastawionej na pracę projektową, outplacement kupowany jest po to, aby zabezpieczyć ewentualny powrót danego pracownika. Zabezpieczyć od strony emocjonalnej – aby pozostawić odchodzącego pracownika w poczuciu, że firma zrobiła wszystko, co mogła, aby się rozstać z klasą. Zabezpieczyć również pod kątem możliwości nawiązania kontaktu – znamy przypadki firm, w których to konsultant outplacementu po 4 czy 5 miesiącach od zakończenia współpracy kontaktował się z uczestnikiem i w imieniu firmy zapraszał do powrotu.

3. Aby pomóc odnaleźć się na rynku pracy 

Ten punkt w innych branżach pojawia się na drugim, a czasem na pierwszym miejscu w hierarchii. W IT panuje przekonanie, że każdy znajdzie pracę w ciągu 3 dni. Odwołujemy się do doświadczeń z pracy z ponad 500 kandydatami z branży: prawdą jest, że większość osób z branży otrzyma ofertę pracy w ciągu kilku dni. Pojawia się jednak „ale”. Nie każda osoba, która nie ma pracy, jest w stanie od razu skorzystać z nowej propozycji. Często pracujemy z osobami na skraju wypalenia, w początkach zaburzeń depresyjnych, a jeszcze częściej z osobami, które po prostu po wielu latach pracy w dużej organizacji nie wiedzą, co dalej. W takich przypadkach nawet 50 ofert pracy nie pomoże. To, co jest przydatne, to rozmowa z doświadczonym konsultantem, który może pomóc w decyzjach karierowych lub pokierować do odpowiednich specjalistów w sytuacjach bardziej złożonych wyzwań. Z uwagi na sytuację pandemiczną oraz rosnącą presję w firmach obserwujemy wzrost liczby osób, które trafiają do nas nie po to, aby szybko znaleźć pracę, ale aby odpowiedzieć sobie na pytanie, co mogę dalej robić zawodowo, aby czerpać z tego satysfakcję.

4. Aby zrealizować globalną politykę firmy 

Coraz więcej globalnych firm ma outplacement wpisany do swojego standardowego zakresu działań. Zwykle takie organizacje mają podpisane globalne umowy ze swoimi dostawcami.

 

Dowiedz się więcej o projektach outoplacementu i wsparcia menedżerów w branży IT – zapraszamy na webinar: Transformacja w firmie IT – jak przeprowadzić zmianę dbając o siebie i innych

Obserwuj nas na Linkedin i bądź na bieżąco z listą najbliższych webinarów.